عصر روز شنبه، 26 بهمن ماه جاری، خانه‌ی فرهنگ گیلان میزبان نشستی معمارانه با عنوان باهم دیدن(2)، پخش فیلم‌ها و مستندهای معماری و شهر بود. سلسله رویدادهایی در راستای معماری و شهر و با چاشنی نوآوری و امید و به طور بین‌رشته‌ای  توسط اندیشکده‌ی برساو؛ نشست دوازدهم این گروه در یک خانه‌ی باهویت در محله‌ی ساغری‌سازان رشت در حالی که چشم‌انداز حیاط خانه هنوز برف‌پوش بود، میزبان جمعی با رنگ و نوای فرهیختگی، چه دانشجو، چه مدیر، چه حرفه‌مند و پژوهشگر و مدرس و… بود.  

 اندیشکده‌ی برساو با هدف ایجاد سکویی برای تعامل ایده‌ها در آبان ماه نود و هفت در رشت شکل گرفت. این گروه در بیانیه‌ی خود این‌طور بیان می‌کند که «چه آگاه باشیم و چه نباشیم بدن و حرکت ما گفتگویی دائمی با بناهای پیرامون ما و شهر دربرگیرنده‌ی ما خواهد داشت. گفتگویی که بی‌شک بخشی جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد و حیاتی‌تر از آن است که مورد اغماض واقع شود». 

برنامه‌ی “باهم دیدن” با هدف هم‌اندیشی و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و تعامل پیرامون شهر و معماری در قالب پخش فیلم‌ها و مستندهای مرتبط با حوزه‌ی معماری و شهرسازی در این اندیشکده شکل گرفته است.  

بهانه‌ای برای دوباره دیدن به مقصودِ بازپروراندنِ آن حسِ خوبِ بودن و حضور. چه، فضا ما را می‌سازد و ما فضا را . . . . “باهم دیدن” در چهار بخش، زیر تنظیم شده است: 

 

  • آثار و تفکر معماران جهان را بشناسیم. 
  • با معماران معاصر ایران آشنا شویم. 
  • جشنواره‌ی سیار اتاق روشن و سپاس از گروه ربعه برای همکاری در این زمینه.

 

  1. رویکردهای نوین در معماری را بشناسیم.

26 دی ماه 98، دومین برنامه‌ی باهم دیدن با مستند صومعه لاتورت، بنایی که توسط معمار معروف لوکوربوزیه طراحی شده است، در خانه‌ی فرهنگ گیلان برگزر شد. پس از ارائه مقدمی از چیستی و چگونگی این برنامه‌ها توسط راوی برساو (سعیده قرشی)، محتوای برنامه در سه بخش معرفی شد، قسمت اول معرفی هشت نوشتار و نه کتاب از لوکوربوزیه توسط گروه مطالعاتی اندیشکده‌ی برساو (صدف سلیمی‌مقدم و محمدرضا پاک‌دست)، سپس پخش فیلم صومعه لاتورت و در نهایت سخنرانی دکتر سامان صبا، معمار و مدرس دانشگاه، پیرامون اندیشه و افکار لوکوربوزیه و پرسش و پاسخ در این ارتباط.

نوشتارهای معرفی شده در نشست به قرار زیر ذکر می‌شود: 

  1. یونیت دی هبیتیشن؛ آرمان‌شهر لوکوربوزیه
  2. هشت معمار که نامشان تبدیل به سبک معماری شد؛ مترجم احمد افلاکیان 
  3. نیمه‌ی تاریک ویلا ساوا لوکوربوزیه؛ مترجم نیلوفر رسولی 
  4. لوکوربوزیه در سرزمین شوراها 
  5. تاریخ معماری؛ صعود از عمق مدیترانه؛ درباره اندیشه و معماری لوکوربوزیه، به بهانه‌ی سالگرد درگذشتش
  6. روح دوران، روح نو؛ پاویون روح نوِ لوکوربوزیه؛ نویسنده غلامرضا جمال‌الدین 
  7. ایدئال لوکوربوزیه یک‌جور پادگان است؛ مترجم محدثه عقبایی 
  8. ۱۴ حقیقت جذاب که هرگز درباره‌ی لوکوربوزیه نمی‌دانستید! 

کتاب‌های معرفی شده در نشست: 

  1. Aircraft
  2. Creation is a Patient Search (L’atelier de la recherche patiente)
  3. Essential Le Corbusier: L’Esprit Nouveau Articles
  4. Le Corbusier: A Life
  5. Le Corbusier: Architect of the Twentieth Century
  6. Le Corbusier: An Atlas of Modern Landscapes
  7. Le Corbusier: Oeuvre Complète (Complete Works)
  8. Le Corbusier: Sarabhai House, Ahmedabad, India, 1951–55
  9. Towards a New Architecture (Vers une Architecture)

دکتر سامان صبا آغاز صحبت خود را از سخت بودن صحبت پیرامون افکار لوکوربوزیه بیان نمود. او دلیل این موضوع را با اشاره به آموزش‌های معماری صورت گرفته در دانشکده‌های معماری پیرامون افکار لوکوربوزیه از یک طرف و از طرفی دیگر تجربه‌ی ما از زندگی و معماری مدرن دانست. 

او اهمیت پرداختن به لوکوربوزیه را با اشاره به نوآورای‌های این معمارتشریح کرد و حوزه‌ی نفوذ لوکوربوزیه را با واژه‌ی عاملیت معمارتدقیق کرد. سامان صبا اشاره کرد که لوکوربوزیه با تغییرات و تصمیماتی که در کالبد خانه‌سازی داشت درواقع به ماهیت خانه، ماهیت خانواده و ماهیت زندگی نفوذ کذد و تصمیماتی را در این ارتباط گرفت بدین ترتیب آثار او تنها یک اثر معماری نوآورانه و مدرن نیستند بلکه این آثار روایت از یک تغییر را به همراه دارند که در ابتدا نوآوری خوانده شد اما تا این درجه پیش رفت که به قوانین مدون تبدیل شوند. 

این نشست با مرور تاثیر لوکوربوزیه بر معماری و معماران ایران ادامه پیدا کرد و با پرسش و پاسخ در این ارتباط خاتمه یافت. 

صحبت پیرامون معماران و معماری در اندیشکده‌ی برساو ادامه خواهد داشت و پذیرای نظرات اساتید و صاحب‌نظران در این ارتباط هستیم.