اﯾﻦ دو ﻣﺤﻠﻪ در ﺳﺎل ۱۹۵۰ ﻣﯿﻼدی ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮوه ﻣﻌﻤﺎری و ﺷﻬﺮﺳﺎزی جی.اس [1]و ﻫﻤﮑﺎران ﻃﺮاﺣﯽ شده‌‌است. ﻓﻀﺎﻫﺎ و ﻣﺒﻠﻤﺎن ﺷﻬﺮی ﻣﺴﺘﻘﺮ در اﯾﻦ دو ﻣﺤﻠﻪ که در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮوﮐﻠﯿﻦ ﺷﻬﺮ ﻧﯿﻮﯾﻮرک واﻗﻊ ﺷﺪه‌اﺳﺖ برمبنای آموزش پدﯾﺪه‌ﻫﺎی ﺻﻮت و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺮﮐﯿﺐ اﺻﻮات ﺑﻪ‌ﻣﻨﻈﻮر ﺧﻠﻖ ﯾﮏ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ در ﻣﺤﯿﻂ  ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻣﻨﯿﺖ اﺳﺘﻔﺎده‌ﮐﻨندگان از اﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ، ﺷﮑﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪ‌است. هدف از این طراحی، دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎ و ﻣﺒﻠﻤﺎن ﺷﻬﺮی ﻣﻄﻤﺌﻦ و کارا در ﺧﺼﻮص آﻣﻮزش ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﺮاﮔﯿﺮی و ﮐﺴﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﻣﺘﻔﺎوت ﻋﻠﻢ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺻﻮت[2] ﺑﻮده‌است. ساده‌گرایی در ساختمان‌های این دو محله بسیار مشهود‌است. اکثر خانه‌های آن دو یا سه طبقه هستند و بسیاری از آن‌ها حیاط خصوصی برای بازی و تعامل کودکان ندارند. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در اﯾﻦ دو ﻣﺤﻠﻪ، ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ به‌عنوان حیاط خانه‌ها نیز نقش‌آفرینی می‌کنند. ازطرف دیگر اکثر ساکنین اﯾﻦ دو ﻣﺤﻠﻪ ﺳﯿﺎه ﭘﻮﺳﺖﻫﺎی آﻓﺮﯾﻘﺎﯾﯽ ﺗﺒﺎر ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ ﻟﺬا ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﻮﯾﺖ و آداب و رﺳﻮم آن‌ها از جمله مواردی است ﮐﻪ در ﻃﺮاﺣﯽ مدنظر قرارگرفته شده‌است.

لازم به ذکر است در این محله‌ها، مبلمان شهری برای گروه‌های سنی متفاوت کودکان طراحی شده‌است؛ طبق نظریه‌های رشد کودک، کودکان در سنین متفاوت توانایی‌های فیزیکی و ذهنی متفاوتی دارند و با افزایش سن آن‌ها این توانایی‌ها تغییر‌کرده و گسترش می‌یابد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﻋﺖ رﺷﺪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ذﻫﻨﯽ در دوران ﮐﻮدﮐﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺮﯾﻊ‌تر از ﺑﺰرگ‌ﺳﺎلی اﺳﺖ، بنابراین تجربیات فیزیکی و ذهنی کودکان باﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ تواناییﻫﺎی آن‌ها در سنین متفاوت تعریف شده‌ و به‌همین دلیل ﺑﺎزی‌های  ﭘﯿﭽﯿﺪه‌تر برای کودکان سنین بالاتر و ﺑﺎزی‌های ﺳﺎده‌ﺗﺮ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺎ روش‌های راحت‌تری می‌شود برای کودکان در سنین پایین‌تر در نظرگرفته‌شده‌است. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻪ بازیﻫﺎی انفردای  و دﺳﺘﻪ جمعی در سنین متفاوت فرق می‌کند، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ و ﻣﺒﻠﻤﺎن ﺷﻬﺮی در اﯾﻦ ﻣﺤﻠﻪ‌ها ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ای ﻃﺮاﺣﯽ شده ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻧﻌﻄﺎف‌ﭘﺬﯾﺮی ﺑﺮای سنین و تعداد مختلفی از ﮐﻮدﮐﺎن را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ‌ﺻﻮرﺗﯽ که کودکان بتوانند از این وﺳﺎﯾﻞ ﻫﻢ ﺑﻪ‌ﺻﻮرت اﻧﻔﺮادی و ﻫﻢ ﺑﻪﺻﻮرت جمعی استفاده‌کنند.

اهداف طراحی

  • توجه به ویژگی‌های ﻫﻮﯾﺘﯽ اﻓﺮاد ﻣﺤﻠﻪ بهﺧﺼﻮص کودکان:

۱-۱ از آن‌جایی که اکثر ساکنین این دو محله سیاه‌پوستانی هستند که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، لذا در طراحی مبلمان شهری، انتخاب رنگ، شکل و صدایی که از آن‌ها تولید می‌شود به فرهنگ و آداب‌ورسوم آفریقایی بسیار توجه شده‌است.

۱-۲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﺮﯾﺤﺎت دﻟﺨﻮاه ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺤﻠﻪ از ﺟﻤﻠﻪ  بازیﻫﺎی ﻗﻮﻣﯽ و ﻓرهنگی

۱-۳  ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن درﻣﻮرد ﮐﻮدک و ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮی و ﻟﺤﺎظ ﮐﺮدن آن‌ها در طراحیﻣﺤﻠﻪ ﻫﺎ

۱-۴ توجه به روان‌شناسی کودکان در طراحی فضاهای آموزشی. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﮐﻮدﮐﺎن ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ آﻣﻮزش را ﻫﻤﺮاه با ﺑﺎزی و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻤﻠﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮدﺷﺎن ﻓﺮا ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﻧﺪ درﺻﺪ ﺟﺬب و ﺑﻪ‌ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺮدن اﻃﻼﻋﺎﺗﺸﺎن ﺑﯿﺸﺘر از زمانی است که آن ﻣﻄﻠﺐ را در ﮐﻼس درس و ﻏﯿﺮﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﯽ‌ﺳﭙﺎرﻧﺪ.

  • بررسی فضاهای آموزشی شهری

۲-۱ تاریخچه فضاهای آموزشی شهری

۲-۲ ﺑﺮرﺳﯽ و تحلیل ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﺟﻬﺎﻧﯽ در زﻣﯿﻨﻪ طراحی ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی آﻣﻮزﺷﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﮑﺎت ﻣﺜﺒﺖ آن‌ﻫﺎ در طراحی

۲-۳ ﺑﺮرﺳﯽ وﯾﮋﮔﯽ‌ﻫﺎی ﻓﻀﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﻬﺮی در ﮐﺸﻮرﻫﺎی آﻓﺮﯾﻘﺎﯾﯽ

۲-۴ ﯾﺎدﮔﯿﺮی از ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﺗﻠﻔﯿﻖ آن ﺑﺎ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی آﻣﻮزﺷﯽ

  • بررسی هویت کالبدی محیط

۳-۱ باتوجه به بافت ساده شهری در این دو محله و کمبود فضاهای باز خصوصی مانند حیاط خانه‌های مسکونی برای بازی کودکان، نبابراین فضاهای آموزشی شهری در آن‌ها نقش حیاط‌ها را نیز بازی می‌کنند.

۳-۲  ﺑﺎﻓﺖ ﺷﻬﺮی ﻣﺤﻠﻪ‌ﻫﺎ ﺑﺎﻓﺖ ﺷﻄﺮﻧﺠﯽ اﺳﺖ و اﮐﺜﺮ ﺗﻘﺎﻃﻊ‌ها زاویه ۹۰ درجه دارند.

  • ﺗﻌﯿﯿﻦ مکانﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ طراحی ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن

۴-۱ تامین امنیت در فضاهای آموزشی شهری به‌منظور استفاده کودکان

۴-۲ آرام‌سازی محدوده‌های طراحی

  • تامین نیازهای اولیه کودکان در استفاده ازاین فضاها

۵-۱ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ریخت‌ﺷﻨﺎﺳﯽ و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﮐﻮدﮐﺎن در ﻃﺮاﺣﯽ ﻓﻀﺎﻫﺎ و ﻣﺒﻠﻤﺎن ﺷﻬﺮی آﻣﻮزﺷﯽ

۵-۲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻌﻠﻮل و ﻃﺮاﺣﯽ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرﺗﯽ‌ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﯿﺰ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از آن‌ها استفاده کنند.

۵-۳ درﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮای ﻫﻤﻪ اﻫﺎﻟﯽ ﻣﺤﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﮐﻮدﮐﺎن فقیر

  • انعطاف‌پذیر کردن فضاهای آموزشی و مبلمان شهری

۶-۱ اﻧﻌﻄﺎف‌ﭘﺬﯾر ﮐﺮدن ﻣﺒﻠﻤﺎن ﺷﻬﺮی ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ در ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﯾﺎ ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ‌ﮐﺮدن اﺑﺰارهای ﺧﺎﺻﯽ در ﻣﺒﻠﻤﺎن ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﻘﯿﺎس آن‌ها را از ﻧﻈﺮ ﻃﻮل، ﻋﺮض و یا ارتفاع ﺑﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺻﻮرت درآورد.

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻣﻨﯿﺖ در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺤﻠﻪ، ﺳﻌﯽﺷﺪه ﺗﺎ اﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ در ﻣﺠﺎورت ﺧﺎنهﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺑﻪﺧﺼﻮص در روی به‌رو آنﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ اﻫﺎﻟﯽ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ‌ﺻﻮرت ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﻧﻈﺎرت داﺷﺘﻪ‌ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﺿﻤﻦ ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﺮای ﻧﺸﺴﺘﻦ در ﻣﺠﺎورت آنﻫﺎ اﻣﮑﺎن ﻧﺸﺴﺘﻦ اﻓﺮاد ﺑﺰرگسال و ﻧﻈﺎرت آن‌ها بر ﺑﺎزی ﮐﻮدﮐﺎن ﻓﺮاﻫﻢ شده‌اﺳﺖ.

[1] J.S

[2] Physics of Acoustic Phenomena and Sound Composito