ساخت اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند برای مشخص کردن مشکلات ترافیکی برای کودکان بخشی از برنامه پایتخت نروژ برای ایجاد شهری امن‌تر، سبزتر و بدون خودرو است.

برنامه‌ها و گیمیفیکیشن‌ می‌توانند روش تعامل ما با شهرهایمان را تغییر دهند. با هوشمندتر شدن شهرها، شهروندان روز به روز تأثیر بیشتری در توسعه آن دارند.

یک اپلیکیشن جدید در اسلو این ایده را پیش برده و مستقیماً به افرادی قدرت می‌دهد که وقتی صحبت از برنامه‌ریزی شهری می‌شود، اغلب نادیده گرفته می‌شوند: کودکان.

شش سال پیش، ویبکه رورهولت، که بیش از 15 سال در ایمنی ترافیک در نروژ کار کرده است، شروع به تهیه گزارشی کرد که به بررسی ایمنی جاده برای کودکان در اسلو می‌پرداخت. رورهولت که در آژانس محیط شهری نروژ شد مسئول شد، مجبور شد تا برای تشویق 44000 کودک پایتخت به پیاده‌روی یا دوچرخه سواری برای رسیدن به مدرسه راهی بیابد و چه راهی بهتر از اینکه مستقیماً در مورد امنیت از آن‌ها سوال کنید؟

 

انگیزه ای برای پایداری

اپلیکیشن آژانس ترافیک برای فهمیدن نگرانی‌های کودکان در مورد ایمنی‌شان در شهر ایجاد شده و بخشی از حرکت اسلو به سمت پایداری بیشتر و دوری از اتومبیل است. دولت جدید سال 2015 اعلام کرد که به عنوان بخشی از ابتکار عمل خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، قصد دارد ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر را از سال 2019 ممنوع کند. رورهولت توضیح می دهد: دولت گفت كه همه افزایش ترافیک در نروژ باید با دوچرخه سواری، پیاده‌روی یا حمل‌ونقل عمومی انجام شود.

به طور فزاینده‌ای، شهرهای سراسر اروپا در حال سرمایه گذاری به روش‌های مختلف برای سبزتر و زیست پذیرتر شدن هستند. پیتر استالنس ، هماهنگ کننده پروژه Eurocities، می‌گوید ماهیت سرمایه گذاری تغییر کرده است. “در ابتدا سرمایه گذاری زیادی بر روی جاده‌ها و زیرساخت‌های اتومبیلی انجام شده بود. من فکر می‌کنم که این مسئله اکنون تغییر کرده است زیرا عملاً همه شهرهای بزرگ دریافته اند که ما به دور شدن از ماشین‌ها نیاز داریم بنابراین سرمایه گذاری بیشتری برای گزینه‌های پایدار لازم است. این گزینه‌ها شامل سرمایه گذاری در حمل‌ونقل عمومی، مناطق مناسب برای عابران پیاده و دوچرخه است.

 

ماموران مخفی

با 347،000 یورو از بودجه شهر و شورای تحقیقاتی نروژ، رورهولت باید راه‌هایی را برای ایجاد محیطی ایمن پیدا کند به طوری که والدین احساس کنند این محیط برای پیاده روی کودکان به مقصد مدرسه ایمن است. او می‌گوید: “من قرار بود گزارش ترافیک در تمام جاده‌های اسلو را تهیه کنم که کار واقعاً بزرگی است. بنابراین با خودم فکر کردم چرا ما از کودکان نمی‌پرسیم که در خیابان چه حسی دارند؟” از نظر او بهترین راه برای انجام این کار روی آوردن به گیمیفیکیشن بود. با استفاده از یک برنامه تلفن هوشمند، با این ایده که کاربران “مامور مخفی” برای شهر هستند، کودکان می‌توانند گزارش‌های فوری را از مسیر خود به مدرسه ارسال کنند و مثلاً مواردی چون یک خیابان صعب العبور یا منطقه‌ای با ترافیک سنگین را اطلاع بدهند. مکان آنها با استفاده از GPS ردیابی می‌شود، بنابراین محققان می‌توانند دقیقاً مکان این خطرات را مشخص کنند.

ایده جمع آوری اطلاعات برای درک آنچه باید در شهرها بهبود یابد چیز جدیدی نیست. شهر جاکارتای اندونزی کاوشی در مورد چگونگی کمک شهروندان به رفع مشکلات اساسی از جمله جاری شدن سیل و ازدحام را آغاز کرد.

 

تأثیر مثبت بر کودکان

رورهولت می‌گوید که تا پیش از این هرگز نظرسنجی از کودکان در نروژ انجام نشده است. او معتقد است که این مسئله تأثیر مثبتی روی کودکان دارد. “روزی مادر پسر كوچكی تلفن زد و اطلاع داد که در مسیر راه پسرش چند بوته مانع دید او هنگام عبور از خیابان می‌شوند. دو روز بعد بوته‌ها بریده شدند. مادر پسر مجدداً تماس گرفت و گفت پسرش بسیار خوشحال است که توانسته تغییری در شهر ایجاد کند.”

 

رورهولت می‌گوید که با استفاده از اطلاعاتی که کودکان از طریق این برنامه ارائه می‌دهند، مقامات چندین گذرگاه بزرگ را بازسازی کرده و پیاده‌روهای بیشتری را برای ایمن‌تر کردن مسیر عابران پیاده در سال گذشته ایجاد کرده اند. به عنوان مثال ، چندین دانش آموز گزارش دادند که دوست دارند در مسیر مدرسه از طریق زمین‌های خصوصی قدم بزنند زیرا در آن صورت احساس ایمنی بیشتری می‌کنند، بنابراین شهرداری اسلو با صاحب ملک توافق کرد که دولت یک گذرگاه با نرده ایجاد کند و او هم آن را حفظ کند.

 

محافظت از داده‌ها موضوعی است که ممکن است والدین و معلمان را از ترغیب کودکان به استفاده از این برنامه منصرف کند، اما این اپلیکیشن (Traffic Agent) از همان ابتدا اطلاعات را به صورت ناشناس دارد. این برنامه با پلت فرم نرم افزاری مدارس نروژ یکپارچه است و کدی را برای هر کودک ایجاد می‌کند تا از آن به عنوان کلید ورود استفاده کند. این داده‌ها فقط برای تیم مدرسه و پروژه قابل مشاهده است. رورهولت همچنین اظهار داشت كه وقتی كودكان از خانه از برنامه استفاده می‌كنند، تا زمانی كه حداقل 200 متر دورتر نشوند گزارشی از تلفن‌همراه آنان دریافت نمی‌شود. برای حفظ حریم خصوصی کودکان، همه اطلاعات با والدین و معلمان به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

 

اگرچه این برنامه فقط در پایتخت در حال استفاده است، رورهولت می‌گوید مدیر شهرداری اسلو می‌خواهد آن را در سراسر نروژ به اشتراک بگذارد. از دید رورهولت این روند آهسته است. “من هنوز فکر نمی کنم ما تعداد کودکان پیاده را تغییر داده ایم و امیدوارم که این کار را بکنیم. امیدوارم که وقتی نتایج را نشان دادیم بتوانیم مدارس بیشتری را به جمع همکارانمان اضافه کنیم.

 

شهرهایی مانند اسلو باید تعادلی بین دسترس‌پذیری و حیات ایجاد کنند و به نظر می رسد که جمع آوری اطلاعات از طریق ساکنان منطقی ترین راه پیش رو باشد. اپلیکیشن Traffic Agent نشان می‌دهد که کودکان حتی می‌توانند در چگونگی برنامه‌ریزی شهرها – مانند پیدا کردن ایمن‌ترین مکان برای ساخت مدرسه – فقط با کلیک یک دکمه سهیم باشند.

کوثر بابایی