انتشار کتاب: مقدمهای بر
تفکر طراحی
برای کارآفرینان بازارهای خلاقیت، دانش و طراحیتفکر طراحی یکی از جذابترین و جدیدترین موضوعاتی است که در دنیای مدیریت و کسبوکار راه خود را گشوده و نگرش به چالش طراحانه را به مثابه یک فراگرد [و نه یک فعالیت مقطعی و ایستا] مطرح کرده است. تفکر طراحی، خلاقیت را با رویکرد ساختار یافته (متدیک) در هم میآمیزد تا نوآوری ایجاد کند. در واقع تفکر طراحی به دنبال این است که نه تنها به هنرمندان بلکه همه افرادی که به نوعی با موضوع «طراحی» درگیرند، یاد بدهد چطور خلاقیت خود را به صورت سیستماتیک به کار گیرند تا به طرحهایی شگفتانگیز دست یازند.
اصطلاح «تفکر طراحی» از راههای مختلف قابل درک بوده، غالبا در شرایط اجتماعی، جغرافیایی و زمینههایِ متنوع تصمیمسازی معنا یافته، بر سامانههای خلاقانه طراحی در حوزه نوآوری و بهرهوری (پروداکتیویتی: اثربخشی به همراه کارایی) متمرکز میشود. تفکر طراحی در مقام روشی در کسبوکارهای خلاقیت و دانشی میتواند به مدلی تعبیر شود که به این نوع از کسبوکارها اجازه میدهد طراحی را در فعالیتهای ماهوی خود به صورت یک کنش پیشگسترِ نوآورانه ادغام کنند. به اعتبار آنچه بیان شد نتایج این امر در آثار، اقدامات و حتی مطالعات و پژوهش، به عنوان یک عنصر کلیدی در توابع معطوف به مدیریت و توسعه کسبوکار عمل میکند.
«تفکر طراحی» به عنوان یک پارادایم (انگاره) جدید [و حتی راهگشا] برای مقابله با مسائل و چالشها و نیز تولید راهحلهای مرتبط [و نه لزوما منوط] به آنها در بسیاری از رشتهها و خصوصا وجوه کسبوکاری و تصمیمسازی آنها به رسمیت شناخته شدهاست. در این بین، مرتبط بودن تفکر طراحی با رشتهها و حوزههای متنوع، تقاضا و میل برای درک مفهوم این نوع از اندیشه ساختاری و نیز جعبههای ابزار مربوطه را افزایش داده و اجتناب ناپذیر ساخته است…. انواعی از تعاریف و جعبه ابزارهایی که در عین سادهواری، عملگرا بوده، به تمام وجوه کاربردی اشاره داشته باشند. پژوهشگران حوزههای مختلف با استدلالهای متفاوت [و البته با پیش فرضها و انتظارات متنوع] به موضوع تفکر طراحی و وجوه گوناگون آن علاقمند هستند. مطمح نظر کتاب حاضر ارائه رویکردی موجز و مقدماتی/کاربردی در بسط اهمیت تفکر طراحی از منظر کسبوکاری و مدیریتی از یک سو و تمرکز بر تبیین راهبردها (استراتژی) و راهکنشهای (تاکتیک) پاسخگو به چالشهای پیچیده بازار خلاقیت [اقتصاد صنایع خلاق] و دانش [اقتصاد دانش یا دانشبنیان] با چاشنی نوآوری/کارآفرینی و بنمایه ارائه راهحل، از دیگر سو است. متاع این نظرگاه در قالب ۵ گفتار نمود یافته، تا که قبول افتد و که در نظر آید.
گفتار اول: از تفکر طراحی تا دغدغه خلاقیت و نوآوری
گفتار دوم: جوهره «تفکر طراحی» و اِعمال آن
گفتار سوم: پیش به سوی پیکرهبندیِ «قاب» در تفکر طراحی
گفتار چهارم: چارچوبی منتج از «چطور»، «چگونه» و «ارزش مطلوب»؛ بوم-قاببندیِ ارزشآفرینی
گفتار پنجم: کاربست آموختهها و تبلور تفکرِ طراحیمحور و طراحیِ تفکرمحور
دکتر بهرام هوشیار یوسفی
معمار/پژوهشگر/مدرس دانشگاه
[عضو جامعه معماران و اساتید دانشگاه سوئد]
Website: http://bhyousefi.com/ http://bhys.ir/
مهندس سیده صدیقه [سعیده] قرشی
معمار/پژوهشگر دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران/مشاور نوآوری
[هم بنیانگذار اندیشکده برساو (برنامه ساختار واحد)]
Email: saeedeh.ghorashi68@gmail.com
Website: http://barsav.ir/
تفکر طراحی
برای کارآفرینان بازارهای خلاقیت، دانش و طراحیتفکر طراحی یکی از جذابترین و جدیدترین موضوعاتی است که در دنیای مدیریت و کسبوکار راه خود را گشوده و نگرش به چالش طراحانه را به مثابه یک فراگرد [و نه یک فعالیت مقطعی و ایستا] مطرح کرده است. تفکر طراحی، خلاقیت را با رویکرد ساختار یافته (متدیک) در هم میآمیزد تا نوآوری ایجاد کند. در واقع تفکر طراحی به دنبال این است که نه تنها به هنرمندان بلکه همه افرادی که به نوعی با موضوع «طراحی» درگیرند، یاد بدهد چطور خلاقیت خود را به صورت سیستماتیک به کار گیرند تا به طرحهایی شگفتانگیز دست یازند.
اصطلاح «تفکر طراحی» از راههای مختلف قابل درک بوده، غالبا در شرایط اجتماعی، جغرافیایی و زمینههایِ متنوع تصمیمسازی معنا یافته، بر سامانههای خلاقانه طراحی در حوزه نوآوری و بهرهوری (پروداکتیویتی: اثربخشی به همراه کارایی) متمرکز میشود. تفکر طراحی در مقام روشی در کسبوکارهای خلاقیت و دانشی میتواند به مدلی تعبیر شود که به این نوع از کسبوکارها اجازه میدهد طراحی را در فعالیتهای ماهوی خود به صورت یک کنش پیشگسترِ نوآورانه ادغام کنند. به اعتبار آنچه بیان شد نتایج این امر در آثار، اقدامات و حتی مطالعات و پژوهش، به عنوان یک عنصر کلیدی در توابع معطوف به مدیریت و توسعه کسبوکار عمل میکند.
«تفکر طراحی» به عنوان یک پارادایم (انگاره) جدید [و حتی راهگشا] برای مقابله با مسائل و چالشها و نیز تولید راهحلهای مرتبط [و نه لزوما منوط] به آنها در بسیاری از رشتهها و خصوصا وجوه کسبوکاری و تصمیمسازی آنها به رسمیت شناخته شدهاست. در این بین، مرتبط بودن تفکر طراحی با رشتهها و حوزههای متنوع، تقاضا و میل برای درک مفهوم این نوع از اندیشه ساختاری و نیز جعبههای ابزار مربوطه را افزایش داده و اجتناب ناپذیر ساخته است…. انواعی از تعاریف و جعبه ابزارهایی که در عین سادهواری، عملگرا بوده، به تمام وجوه کاربردی اشاره داشته باشند. پژوهشگران حوزههای مختلف با استدلالهای متفاوت [و البته با پیش فرضها و انتظارات متنوع] به موضوع تفکر طراحی و وجوه گوناگون آن علاقمند هستند. مطمح نظر کتاب حاضر ارائه رویکردی موجز و مقدماتی/کاربردی در بسط اهمیت تفکر طراحی از منظر کسبوکاری و مدیریتی از یک سو و تمرکز بر تبیین راهبردها (استراتژی) و راهکنشهای (تاکتیک) پاسخگو به چالشهای پیچیده بازار خلاقیت [اقتصاد صنایع خلاق] و دانش [اقتصاد دانش یا دانشبنیان] با چاشنی نوآوری/کارآفرینی و بنمایه ارائه راهحل، از دیگر سو است. متاع این نظرگاه در قالب ۵ گفتار نمود یافته، تا که قبول افتد و که در نظر آید.
گفتار اول: از تفکر طراحی تا دغدغه خلاقیت و نوآوری
گفتار دوم: جوهره «تفکر طراحی» و اِعمال آن
گفتار سوم: پیش به سوی پیکرهبندیِ «قاب» در تفکر طراحی
گفتار چهارم: چارچوبی منتج از «چطور»، «چگونه» و «ارزش مطلوب»؛ بوم-قاببندیِ ارزشآفرینی
گفتار پنجم: کاربست آموختهها و تبلور تفکرِ طراحیمحور و طراحیِ تفکرمحور
دکتر بهرام هوشیار یوسفی
معمار/پژوهشگر/مدرس دانشگاه
[عضو جامعه معماران و اساتید دانشگاه سوئد]
Website: http://bhyousefi.com/
http://bhys.ir/
مهندس سیده صدیقه [سعیده] قرشی
معمار/پژوهشگر دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران/مشاور نوآوری
[هم بنیانگذار اندیشکده برساو (برنامه ساختار واحد)]
Email: saeedeh.ghorashi68@gmail.com
Website: http://barsav.ir/