گفتگو با مهندس ایمان قربانی دبیر اجرایی و توسعه مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری گیلان به میزبانی سعیده قرشی
- در مهرماه 98 شاهد افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری گیلان بودیم، توضیحاتی در مورد چیستی این مرکز و حوزههای فعالیتهای آن ارائه میدهید:
همان طور که اشاره کردید در مهرماه 98 پس از افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری گیلان درخواستهای اولیه برای ثبت این مرکز به عنوان مبادی صنایع خلاق به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ارجاع شد. تقریباً حدود سه ماه بعد مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری گیلان به عنوان تنها مبادی جذب و پذیرش شرکتهای خلاق در شمال کشور انتخاب شد.
صنایع خلاق به صنایعی گفته میشود که بر اساس مؤلفههای فرهنگ، اجتماع و هنر شکل میگیرند و به همین خاطر گاه از آنها با عنوان صنایع فرهنگی نیز یاد میشود. اگرچه این دسته از صنایع در کشورهای مختلف بر حسب ظرفیتهای موجود به صورت بالقوه وجود دارند، اما تنها تعداد محدودی از کشورها توانستهاند این ظرفیتها را به سرحد شکوفایی برسانند.
با توجه به توانایی و ظرفیت اکوسیستم گیلان در حوزه صنایع خلاق شامل فناوریهای نرم، گردشگری، صنایع دستی، هنرهای تجسمی و نمایشی، صنایع دیداری و شنیداری و طراحی معماری، این مرکز آمادگی جذب و پذیرش شرکتهای خلاق گیلانی را دارد. یکی از مهمترین مزایای استقرار در این مرکز، کمک و معرفی شرکتها به معاونت علمی ریاست جمهوری جهت دریافت رتبه خلاق از این معاونت است.
- تصور میکنم توضیحی در مورد شرکتهای خلاق و مزیت آنها برای مخاطبان ما جالب باشد.
طبق تعریف زیست بوم، شرکتهای خلاق به آن دسته از شرکتهایی گفته میشود که بستر رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.
همچنین علاوه بر پذیرش و استقرار در مرکز نوآوری صنایع خلاق و بهره مندی از مزایای حضور در فضای پارکها خدماتی در سه حوزه توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت های خلاق پذیرفته شده اختصاص پیدا خواهد کرد.
- چه نوع کسب و کارهایی میتوانند شرکت خلاق شوند:
شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.
منظور از مدل های نوین کسب و کار در اینجا، عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می شود.
محصولات شرکت های خلاق در این حوزه ها دسته بندی می گردد:
۱. کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی
۲. صنایع دیداری و شنیداری
۳. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۴. هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی
۵. بازی، اسباب بازی و سرگرمی
۶. طراحی و معماری
۷. نشر، چاپ و کتابخانه
۸. گیاهان داروئی و طب سنتی
۹. سایر صنایع فرهنگی (به تصویب کارگروه)